Hoe maak je een goede offerte

Hoe maak je een goede offerte

Hoe maak je een goede offerte? Deze vraag kom ik regelmatig tegen.  Maak ze in ieder geval volgens een andere manier. Meestal vraagt je potentiële klant snel om de offerte. En je zult niet de enige zijn die een prijsvoorstel mag maken. Offertes benadrukken dan slechts de prijs, niet jouw oplossing. Reken daarom vooral niet te snel! Vertraag het proces.  Het heeft pas zin om een offerte te presenteren als de klant heeft bevestigd dat:

1. hij inderdaad een probleem heeft;

2. dat jouw samenvatting van het probleem correct is;

3. dat hij inziet wat de gevolgen van probleem zijn als het niet wordt opgelost;

4. dat jij dat kunt oplossen (met jouw product of dienst);

5. dat hij de intentie heeft om met jou tot een deal te komen.

Is het zover dat je mag offreren, doe het nog niet! Dat doet je concurrent wel. Maak een voorstel waarin puntsgewijs het probleem van de klant wordt gekoppeld aan jouw oplossing. Vervolgens plaats je er het investeringsbedrag bij om het probleem om te lossen. De aandacht komt te liggen op jouw oplossingen en niet op een serie vervelende offertebedragen met een alles vernietigend eindtotaal. Stuur de offerte niet op, maar presenteer het als een buitengewoon belangrijk gespreksonderwerp waarvoor je een afspraak maakt. Zo maak je maak je niet alleen een goede offertes, maar vooral ook succesvolle.

Wat is jouw mening over goede offertes? Laat het me weten.

 

 

Spread the word!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Samenwerken met SalesSalsa?

Maak een afspraak!
© 2019 SalesSalsa. Alle rechten voorbehouden. Disclaimer - Privacy