Beware Of Big Data Bullshit

Big data is het! Het b-word in marketing sinds 2012.
We gaan het nu meemaken! De nerd gaat ons vertellen wanneer, we aan wie, wat op welk moment, in welke hoeveelheden moeten verkopen.

data

Om even een beeld te schetsen wat big data is: Big data is alle informatie over u. Verzameld via de webwinkel waar u ooit één of meerdere dingen heeft gekocht, de website waarop u met Facebook hebt ingelogd, de likes die u heeft gegeven en de producten die u heeft afgerekend bij de supermarkt en korting waarvan u gebruik heeft gemaakt, de onderdelen die u heeft besteld bij de groothandel en de ordewaarde daarvan.
Kortom de owners van big data weten van alles van u en vooral wat u nodig heeft. Eindelijk! Verkopen is nu geen vak meer.
We zijn terecht gekomen in een tijd waarin data en technologie de waarde van relaties bouwen en vertrouwen scheppen heeft overschaduwd. En die ontwikkeling is natuurlijk prima. Want hoe mooi is het dat de CV monteur het gasverbruik opneemt, nadat hij er regulier onderhoud op heeft gepleegd. En dat er vervolgens met die data iets wordt gedaan. Bijvoorbeeld u een economischer alternatief voorleggen, of een cross-sell naar zonne-energie.

Wat doen we er dus mee?  Informatie en data zijn mooi en nodig om inzicht te krijgen, overtuigen doet het helemaal niet. Klanten veranderen alleen als er een relatie wordt gebouwd. Op basis van vertrouwen, deskundigheid, geloofwaardigheid, eerlijkheid, kwetsbaarheid, openheid. “Het is mooi dat u alles weet en alles kunt, maar ik weet het nog niet of ik weet met u”, zo lijkt het te gaan.

Wat te doen met big data?

1. Maak het nog zo ‘big’. Het is niet leidend in het verkoopproces en het is zeker niet de Big  Idea zoals veel marketeers je doen geloven;

2. Gebruik het als aanvullend bewijs in de presentatie van jouw oplossing voor de klant;

3. Gebruik het om ontwikkeling in trends bij klanten te zien;

4. Beperk de hoeveelheid data. Je hebt niets aan de schoenmaat als je onderbroeken wilt verkopen.

Kortom data kunnen verschil maken tussen wel of niet een deal maar het maakt de deal zeker niet. De deal wordt gemaakt door verkoper die het totale spel kan overzien van harde en zachte feiten, evaluaties, selecties en uiteindelijke keuze. Cijfers zijn slechts de toeschouwers van dit spel.

Spread the word!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Samenwerken met SalesSalsa?

Maak een afspraak!
© 2018 SalesSalsa. Alle rechten voorbehouden. Disclaimer - Privacy